Sabtu, 6 Oktober 2012

Apa yang saya faham tentang Harakah Islam

Sebuah Harakah Islam kena mempunyai sifat terbuka dengan badan-badan lain.

Pihak pimpinan perlu mempunyai keyakinan untuk bersifat keterbukaan.

Isu keterbukaan adalah suatu yang perlu diperjuangkan.

Walaupun kita mempunyai perbezaan dengan Harakah Islam yang lain di Malaysia, itu tidak membawa maksud tidak ada kerjasama. Kita boleh bersepakat dalam isu yang disepakati seperti isu Palestin, melawan arus Syiah yang menular, isu kecemerlangan akademik dan sebagainya.



Islam dan dakwah tidak mampu memimpin melainkan wujud kesepakatan dan kerjasama. Contohilah dakwah Ikhwanulmuslimin yang bekerjasama dengan banyak pihak.

Sebuah Harakah Islam terkini seharusnya merujuk kepada tulisan Al-maududi, Syed Qutb, Hassan Al-Banna dan Ulama'-ulama yang mengharapkan keredhaan Allah sebagai jalan juangnya.

Semua kita adalah pendakwah, maka sudah tentu ada pendengarnya. Dekatilah manusia dengan penuh bijaksana, berlemah-lembut agar dakwah Islam yang suci menjadi darah daging dan topik perbualan sehari-hari.



Harakah Islam bukanlah sekadar persatuan, bukan semata-mata badan kebajikan, namun ia adalah sebuah Jemaah yang terikat dengan Al-Quran dan Sunnah, berpandukan nas-nas syara'.

Sebuah harakah Islam mampu melakukan perubahan dikala gelap gelita lorong, dikala masyarakat menjadikan barat sebagai kayu ukur menimbang keputusan dalam kehidupan seharian mereka.

Harakah islam sifatnya mudah mendekati masyarakat kerana dakwah Islam itu sendiri bukanlah menjauhkan, bahkan mendekatkan dan merapatkan hubungan persaudaraan.

Sebuah harakah Islam perlu sedar bahawa mereka bukannya sentiasa betul kerana memang sifat manusia, terdedah kepada betul dan salah. Namun perlulah sedar dan cepat belajar daripada kesilapan. Jangan berasa malu untuk memperbaiki kelemahan. Pentingnya Harakah Islam lain menegur sebuah harakah Islam yang lain jika berlaku kesilapan. Bukankah itu juga sifat yang dianjurkan Islam?



Tarbiyyah adalah asas dan tidak ada tawar menawar dalam membawa perubahan. Ianya bukan angan-angan atau cita-cita kosong. Mimpi semalam adalah kenyataan hari ini.

Dakwah bukan tanggungjawab pimpinan. Dakwah adalah tangunggjawab kita semua yang akan disoal di hari akhirat oleh Allah.



Wallahua'lam.



Tiada ulasan: