Sabtu, 16 Julai 2011

BEKALAN TAQWA

Permusafiran yang jauh dan panjang memerlukan bekalan yang banyak. Ibarat seorang pengembara yang berjalan di tengah panasnya Sahara, pastinya amat menguji kesabaran juga kecekalan. Jika letih ditengah jalan, perlunya kerehatan dan makanan yang cukup untuk meneruskan destinasi yang ingin dituju. Jika di Sabah sendiri, jarak Kota kinabalu-Tawau mengambil masa 8 jam menerusi jalan darat. 8 jam tanpa sebarang makanan dan minuman ditambah dengan keletihan perjalanan yang panjang pastinya menguji kesabaran.



Permusafiran yang panjang seorang hamba yang bernama insan untuk menuju sebuah kehidupan.

Malas, letih, lemah dan bosan sering bertandang di dalam kehidupan. Jika tidak mencegahnya daripada awal, pasti mudah terjerumus ke dalam lembah kemaksiatan. Ini kerana masa sudah tidak teurus dengan betul, fokus untuk perkara yang besar telah bertukar memikirkan perkara yang kecil lagi remeh. Mungkin ada benarnya kata2 Amru Khaled, seorang motivator dan juga pendakwah di negara Mesir, beliau berkata "masa lapang seorang pemuda adalah awal maksiat". Ini kerana pemuda mempunyai semangat yang berkobar-kobar dan tubuh badan yang sihat di usia muda digunakan untuk melaksanakan  pelbagai aktiviti. Jika membiarkan masa penuh dengan kelapangan tanpa sebarang kesibukan pastinya menunggu jarum2 suntikan syaitan untuk membuat perkara yang diharamkan oleh Allah Taala.



Masa lapang perlulah diisi dengan sesuatu yang dapat mendekatkan diri kepada Allah. Jika tidak disibukkan diri dengan benda2 yang baik, kita mudah terjerumus dan sibuk dengan benda2 yang buruk.

Wahai sahabat2ku dan diriku terutamanya, ingatkah kita kepada sirah Rasul yang mulia. Rasulullah menyediakan bekal yang cukup besar untuk memikul tugas dakwah yang berat. Tugas dakwah yang besar memerlukan bekal yang banyak. Beliau dan para sahabat diwajibkan untuk qiamullail selama setahun bagi memikul risalah yang besar dan perjalanan yang cukup jauh. Rasulullah beribadah sehingga bengkak kakinya. Malah selepas fatrah setahun, Rasulullah tetap diwajibkan untuk berqiamullail bagi menjernihkan hati, menguatkan tekad bagi menghadapi ranjau2 perjuangan yang panjang menentang kekufuran sehingga tiada lagi fitnah di dalam agama.



Maka sudah semestinya umat Islam memperbanyakkan bekal menghadapi mehnah dan tribulasi. Perkara fardhu menjadi kewajipan, Quran ditatapi dan dibaca setiap hari, solat2 sunat dikerjakan dengan keikhlasan, bersedekah dan berpuasa sudah menjadi darah daging perjuangan. Tanpa bekal2 ini, sudah tentu kita akan futur dan tewas ditengah jalan. Perjuangan untuk membersihkan hati nurani akan sentiasa berterusan. Islam tidak akan menang dengan melupakan Tuhan. Maka sewajarnya kita mengambil dan mengisi sebanyak2nya bekal. Apabila Rasulullah diseru "bangunlah", maka beliau bangun tanpa memikirkan kesenangan diri dan keluarga. Beliau bangun tanpa rehat yang cukup selama lebih 20 tahun untuk memimpin seluruh umat manusia, menegakkan akidah dan seterusnya menghancurkan "berhala-berhala" di dalam hati manusia sebelum memusnahkan berhala2 puak musyrikin Mekah.

"Berbekallah dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepadaku wahai orang-orang yang berakal." (Al-Baqarah: 197)

Akhirnya dengan kesungguhan Rasulullah dan para sahabat, kita dapat menikmati iman dan Islam sehingga sekarang. Nikmat yang paling besar untuk kita selamat pada hari yang tidak ada manfaat harta dan anak-pinak.

“Hari yang tidak bermanfaat harta benda dan anak pinak kecuali mereka yang datang kepada Allah dengan hati yang sejahtera”.(Surah Asy-Syu'ara' 88-89) 

 Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah diriku dalam ketaatan kepadamu. Tetapkanlah diri ini dengan rasa cinta dan kasih kepadamu.

"Katakanlah, wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah engkau berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa semuanya. Sesungguhnya Dia yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". (surah az-Zumar: 53) 



Moga secebis nasihat ini ada manfaatnya ^_^

Tiada ulasan: