Sabtu, 29 Oktober 2011

Mencari titik persamaan

Akhlak seorang muslim, apabila memegang Islam perlulah merendahkan diri kerana manusia tidak terlepas daripada melakukan kesalahan. Namun, sikap merendah diri tidak menghalangnya merasa izzah dengan Islam yang dipegangnya. Ini kerana Islam adalah agama yang paling tinggi dan tidak ada agama yang tinggi melainkan Islam.



Namun yang menyebabkan kita rasa lemah pada hari ini apabila merasakan Quran itu adalah sekadar ilmu. Hanya sekadar mengetahui apa tafsirannya, apa perbezaan khilafnya dan berlegar-legar disekitar perbahasan tersebut tanpa menyedari bahawa Al-Quran sebenarnya petunjuk kepada orang-orang yang bertaqwa.

Ditambah lagi dengan mereka yang tidak memahami Islam ini dengan baik. (Moga-moga kita dilindungi Allah) bercakap diatas tarikan nafsu. Akhirnya yang melambatkan kemenangan Islam itu terdiri daripada mereka yang bercakap bukan pada bidang mereka, cetek akal dalam memahami tuntutan wahyu dan mempunyai kepentingan sama ada daripada latar belakang agama sendiri ataupun gagal dan tertutup pemikirannya untuk menilai kebenaran.



Dakwah datang dengan fitrah manusia. Islam tidak terus menghancurkan berhala puak musyrikin Makkah tetapi menghancurkan 'berhala-berhala' yang bertapak di dalam hati manusia terlebih dahulu.

Mungkin ada yang berhujjah bahawa nabi Ibrahim pun menghancurkan berhala-berhala yang disembah oleh kaumnya. Namun perlu diingat, pada ketika itu tidak ada orang yang beriman kepada Allah melainkan seorang sahaja yang ditemuinya. Nabi Ibrahim meletakkan alat penghancur berhala diatas sebuah berhala yang paling besar supaya kaumnya berfikir bahawa berhala-berhala tersebut tidak mendatangkan manfaat juga mudarat.

Pentingnya seoarang daei meletakkan neraca pertimbangan agar tidak menjadi beban kepada dakwah tersebut. Bahayanya taasub apabila mengatakan kebenaran hanya di pihaknya, bukan di pihak yang lain. Secara jelasnya, gerakan2 Islam yang wujud di Malaysia perlulah menilai sudut2 positif daripada memandang sudut2 negatif agar kita mampu berlapang dada ketika berlaku perbezaan pendapat. Saya yakin, di dalam jiwa2 kita yang berjuang diatas jalan dakwah inginkan yang terbaik untuk Islam. Apa yang dapat saya simpulkan bahawa semakin kuat hubungan kita dengan Allah, semakin utuh kita di atas landasannya.



Sebuah jemaah perlulah mempelopori amal islami, memimpin pandangan umum, menjadi pengimbang kuasa dan menjadi rujukan yang diterima oleh masyarakat.

Moga Allah memberi kekuatan kepada kita dalam melaksanakan tuntutan wahyu.  Ibarat seorang yang berpaut di batang kayu dalam meredah laut yang bergelora. Begitulah pergantungan kita kepada Allah.



Tiada ulasan: