Khamis, 5 Januari 2012

Aku Hamba

Ya Rabb,
Aku mengadu penuh syahdu pada-Mu,
Diatas kesilapan dan kesalahanku,
Tangan-tangan yang bergelumang dosa,
Merosak fikiran dan Ibadah.


Ya Allah,
Diri ini tidak mampu berjalan tanpa hidayah-Mu,
Semuanya itu dari-Mu, hanya pada-Mu dan untuk Mu,
Aku hanya insan mengharap belas kasih,
Dalam arus dunia yang menarik,
Merobek dan menghakis rasa kehambaan.


Wahai Tuhanku yang membolak balik hati manusia,
Tetapkanlah aku diatas jalan-Mu,
Dalam berusaha mencari redha-Mu,
Walau dibenci manusia itu tidak apa,
Asalkan jangan dibenci Engkau,
Wahai Tuhan yang mengetahui isi hati manusia.


Aku tidak mampu melayari hidup ini,
Tanpa pimpinanMu yang lurus,
Tunjukkanlah yang haq itu untukku genggam dengan kemas,
Dan yang batil untuk ku lontar sejauh-jauhnya.


Wahai Tuhan yang Maha pemurah dan Maha penyayang,
Engkau tahu betapa dalamnya rintihan ini,
Engkau suka rayuan mendayu-dayu seorang hamba,
Pimpinlah aku yang lemah ini, dalam menyelusuri baki-baki kehidupan,
Agar aku mampu bersua dengan-Mu dengan hati yang sejahtera.


 _______________________________________________________
~ABUD, Cairo, Egypt

1:56 pagi, 6 januari 2012.

Tiada ulasan: