Ahad, 8 Januari 2012

Inilah aku...

Pernahkah anda dibenci? Jika pernah, apa reaksi anda? Adakah hanya perlu berdiam menahan amarah? Atau memberikan respon spontan membalas tindakannya yang dilihat tidak wajar? Maka disinilah diriku ingin melontarkan pandangan yang ku rasa baik untuk diriku dan masyarakat sekeliling.



Sepanjang perjalanan hidupku bergelar mahasiswa, banyak suka dan duka. Zaman sekolah menengah dahulu hanya mengenali dakwah mungkin hanya sekadar kata-kata nasihat, menumbangkan kezaliman dan seumpamanya. Aku juga melalui zaman yang penuh bersemangat, melaung-laungkan kata-kata "tumbang" kepada pemerintah yang zalim. Moga-moga usaha-usaha lalu tidak akan menjadi sia-sia kerana aku yakin, pemerintah yang zalim memang patut ditumbangkan. Yang zalim pastinya akan sirna dan yang haq pastinya akan menang. Namun, kehidupan ku diteruskan bagi mencari petunjuk di jalan yang lurus, tiada rasa putus mencari jalan hidayah.

Di menara gading (Darul Quran) adalah tempat aku menghafaz al-Quran. Aku berjumpa dengan pelbagai ragam manusia. Lebih kurang sama, mahasiswa disini pun begitu bersemangat untuk menentang kezaliman. Aku tidak pernah merasakan itu satu benda yang salah, namun pencarian hidayah tetap diteruskan. Akhirnya aku berkenalan dengan seorang ustaz dan join usrah. Ustaz tersebut menunjukkan Qudwah yang baik. Bukan sahaja pakar dalam bidang Qiraat, namun hebat juga di lapangan bola. Beliau menunjukkan padaku cara-cara berinteraksi dengan manusia. Lebih penting lagi, beliau menunjukkan kepadaku cara-cara mengajak manusia kepada Allah.

                     Masjid Darul Quran dikelilingi tasik buatan yang indah
 
Kami pernah mengikuti Daurah, Qiam, Rehlah dan yang masih segar di dalam ingatan, kami bersama-sama pergi Mukhayyam di Bukit Fraser. Banyak aktiviti yang membentuk jiwa ku. Aku juga terkesan cara penyampaian satu slot tentang pembebasan Palestin. Isu Palestin bukan sekadar isu tanah jajahan sahaja, tapi ianya melibatkan aqidah umat Islam. Bagi aku, program-program begini membentuk manusia menjadi insan yang prihatin.

Hinggalah kini diriku berada di bumi anbiya', Mesir ardhul Kinanah...........

Jadi pemilihan aku jelas. Aku tidak ingin berjuang semangat semata-mata. Mungkin juga kerana aku tidak menghadamkam tarbiyyah mereka dengan baik. Mungkin juga, Jadi, aku membuat kesimpulan bahawa, kita hendaklah bekerja untuk Islam, walaupun berbeza wadah perjuangan. Mungkin jalannya lain, tapi matlamat tetap sama. Ini kerana, Allah yang maha pengasih dan maha penyayang telah melorongkan aku di jalan ini. Maka selayaknya, aku menghargai apa yang telah diberikan-NYA. Aku akan terus dijalan ini, jalan tarbiyyah tanpa mengecilkan cara-cara yang lain yang tidak lari daripada syara'. Moga-moga diriku tetap thabat dijalan dakwah.



Dakwah kami bukan Eksklusif. Jika kalian mengatakan dakwah kami Eksklusif untuk insan-insan tertentu, kalian akan melihat, dakwah ini ditawarkan untuk semua manusia, namun asas tunggak pengembangan dakwah itu mestilah kukuh. Nabi SAW mendidik para sahabatnya yang faham Islam dengan kefahaman yang sempurna. Dakwah ini akan menapis dan akan mengekalkan insan-insan yang hanya betul-betul mahu berjuang.

Dakwah kami bukanlah memecahbelahkan manusia. Selagi tidak tertegaknya Khilafah Islam, selagi itulah panji-panji bendera akan dinaikkan oleh siapa-siapa sahaja yang mempunyai kemampuan untuk melakukan ijtihad yang dirasakan baik untuk kepentingan umat Islam dan umat seluruhnya. Kenderaan kita mungkin berbeza, tetapi matlamat kita sama. Penyatuan akan cepat berlaku jika sama-sama menonjolkan jemaah qudwah kepada masyarakat.



Perbezaan pendapat bukan merugikan, malah menguntungkan jika dilapik dengan ukhuwwah islamiyyah yang tinggi sambil berdoa di dalam sujud agar perbezaan pendapat ini tidak meregangkan hubungan ukhuwwah Islamiyyah. Bukan kerana perbezaan itu, tetapi sikap manusia yang tidak meraikan perbezaan menyebabkan berlakunya perpecahan. Kita mungkin boleh untuk tidak bersetuju, namun terlalu banyak sebab untuk kita bersatu, sebab asas kita adalah aqidah yang satu.

Dakwah kami bukan ingin menjatuhkan sesiapa, bukan ingin mendapatkan habuan dunia sementara, dakwah ini ingin berkongsi rasa dan pengalaman. Dakwah ini bersedia menerima kritikan dan teguran kerana tiada siapapun manusia yang sempurna. Tidak ada jemaah yang sempurna. Nama pun manusia. Tegurlah untuk kebaikan Islam bersama.

Uhibbuka fillah abadan abada kepada para pejuang Islam diseluruh dunia. Islam yang paling tinggi, tiada yang lebih tinggi melainkan agama Islam. Ya Allah, janganlah kebencian kami kepada sesuatu kaum menyebabkan kami tidak mampu berlaku adil sesama manusia.



Minta maaf celoteh panjang, sekadar menzahirkan rasa terpendam. Aku memang minat bab-bab Jemaah nie.

  ^_^

INILAH AKU.....

MAHADIR AMBOALA,
aktivis dakwah ISMA-Mesir.

2 ulasan:

zulhakimi berkata...

sedap bahasa enta muhaidir.. mudah ditelan dan dicernakan.. syukran ana gembira baca enta punye tulisan. :0

dr anas Al-azhari berkata...

suka gaya olahan bahasa yang memujuk,tiada sentimen dan nada yang tenang,syukran :D