Sabtu, 21 Januari 2012

Jalan Kehidupan

Hati itu sifatnya berbolak-balik. Hati boleh berubah daripada baik kepada buruk dan perlu diingatkan dan dimuhasabah. Betapa susahnya menjaga hati.

Berbeza pula dengan ilmu. Ilmu pula perlu diusahakan dan berkekalan panjang. Maka, pengisian ilmu terlalu penting. Seorang penuntut ilmu perlu memikirkan dan merancang untuk matlamat jangka panjang.

Sifat hati yang sentiasa berbolak-balik itu perlu diisi pula dengan kefahaman ilmu. Cuba tanya pada diri kita, apakah yang kita inginkan di dalam hidup ini?



Kearah mana kita mengajak manusia? Untuk apakah semua ilmu yang aku pelajari? soalan lazim yang perlu ditanya oleh hati. Hati pada sifatnya berbolak-balik.

Menjaga hati satu perkara yang susah. Mencari ilmu juga satu bentuk kesusahan yang lain.


ٌقال رسول صلى الله عليه وسلم : من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله به طريقا الى الجنة 

Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan, maka Allah akan mempermudahkan baginya jalan menuju ke Syurga.

Mencari barang yang mahal dan berharga memerlukan modal yang tinggi. Begitu juga Syurga yang dihiasi dengan pelbagai limpahan nikmat. Perlu diusahakan dengan bersunguh-sungguh untuk mendapatkannya.

Antara ilmu yang tidak kurang pentingnya adalah ilmu untuk memahami masyarakat. Umat Arab pada amatan saya memiliki sikap peramah yang tinggi dan dakwah mengekalkan sikap baik itu. Ini terbukti dengan tersebarnya kesyumulan Islam yang dibawa oleh Ikhwan dengan cepat khususnya di bumi Mesir kerana faktor peribadi masyarakat Mesir itu sendiri yang peramah.




Begitu juga masyarakat Malaysia yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Islam tidak mengubah sifat baik yang wujud di dalam diri mereka malah menguruskan dan memanfaatkan kebaikan mereka untuk Islam. Masyarakat Melayu pada umumnya mempunyai peribadi lemah lembut dan Islam meraikan sifat tersebut.


Abu Bakar RA sebelum Islamnya tidak pernah meminum arak kerana dengan meminum arak hanya menghilangkan kehormatan dan maruah. Kebaikan yang sudah sedia ada pada diri Abu Bakar RA itu amat bermanfaat dan Islam mengekalkan kebaikan itu.


Kefahaman Islam tidak mengubah peribadi seseorang. Umar RA membuktikan ketegasan sifatnya ketika zaman Jahiliyah dan sesudah Islam. Ketegasan Umar tetap seperti dahulu, bezanya cahaya hidayah yang telah merubah dan menyinari dirinya ketika Islam.


Tarbiyyah melatih diri kita keluar daripada pemikiran kebiasaan manusia. Walaupun begitu, sudut pandang Daei itu tetap untuk kebaikan umat Islam keseluruhannya.


Masa belajar adalah zaman emas dalam kehidupan ini. Masa kerja pula terlalu sibuk. Persoalannya, bagaimanakah kesibukan zaman kerja nanti tidak mengganggu tugasan dakwah. Ini yang perlu difikirkan bersama.




Ustaz saya pernah berpesan, pelajar yang sibuk dengan pelajarannya lebih daripada dakwah, tidak mustahil lebih sibuk pula dengan kerjayanya berbanding tugas dakwah apabila menempuh alam kerjaya nanti.





Nabi SAW bersabda: “Dua kenikmatan kebanyakan manusia tertipu pada keduanya: kesihatan dan waktu lapang”. (HR. Bukhari)





1 ulasan:

Nurun Nur 9111 berkata...

salam ziarah wahai sahabat...:)