Selasa, 24 Januari 2012

maarad kitab dan halatuju

Maarad kitab ini dikenali sebagai Cairo International Book Fair adalah pameran buku yang diadakan setiap tahun pada akhir Januari di Kaherah, Mesir. Istimewanya, pada tahun ini disambut berdekatan ulangtahun 25 Jan 2011, Revolusi Mesir mengalahkan kezaliman kerajaan Pro-Mubarak.


Pameran buku ini merupakan salah satu pameran buku terbesar di dunia, menarik ratusan penjual buku dan anggaran 2 juta pengunjung seluruh dunia. Pameran ini merupakan pameran buku terbesar dan tertua di dunia Arab. Pada tahun 2006, Cairo International Book Fair menjadi pameran kedua terbesar di dunia selepas pameran buku Frankfurt. (sumber: wikipedia)







Pada tahun 2011,  Cairo International Book Fair tidak dapat diadakan memandangkan pergolakan politik Mesir yang membawa penghantaran pulang beramai-ramai pelajar Malaysia ke tanahair dalam proses Evakuasi. Masih segar lagi di dalam ingatan bagaimana hiruk-pikuk dan kekalutan pada masa itu. Seluruh dunia tertumpu kepada Negara Mesir dan menjadi buah mulut ramai orang bercakap tentangnya.

Mesir kini berubah dan bertukar wajah. Berubah 180 darjah. Ketakutan mungkin tidak menyelubungi rakyat Mesir lagi. Ikhwan mengambil tempat menggantikan pemerintahan sekular kerajaan sebelumnya. Rakyat bebas memilih siapa pemimpin mereka dengan seadil-adilnya Seingat saya dua tahun sebelum itu, di tempat yang sama, sahabat saya datang dari Jordan untuk membeli kitab. Katanya takut untuk membawa pulang kitab-kitab haraki dari Mesir sekembalinya ke Jordan semula. Kawalan ketat daripada Imegresen tidak membenarkannya untuk berbuat demekian khususnya berkaitan dengan kitab-kitab menyentuh kebejatan kerajaan masa itu. Namun segalanya berubah.

Sepertimana Firman Allah:   


 وَتِلْكَ اْلأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ 
Demikianlah perumpamaan itu, Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran)

( Ali Imran ayat 140 )

Begitulah Allah menggilirkan manusia. Kita diberi pilihan untuk bersama yang haq atau sebaliknya. Sunnah alam akan menggilirkan manusia. Kejayaan ini menuntut pengorbanan yang besar sehingga dinikmati oleh generasi selepasnya.

Esok adalah ulangtahun 25 Januari 2011. Bagaimanakah nasib umat di bumi Mesir yang sentiasa bergolak ini. Apa yang perlu kita pelajari, perubahan itu bukan berlaku dengan mudah sahaja. Perubahan ini bukan berlaku dengan seorang dua sahaja. Tetapi perubahan itu berlaku dengan kesungguhan dan azam yang kuat dan mendarah daging dalam hati pendokongnya.

Dakwah memerlukan perancangan yang tersusun. Kita adalah penyambung perjuangan Ar-Rasul terdahulu. Kita bebas untuk memilih dengan siapa kita ingin berteman. Namun,  Jika kita tidak berteman dengan dakwah dan pejuangnya, maka dengan siapakah kita ingin berteman?




Muhasabah bersama. ^_^

1 ulasan:

Nurun Nur 9111 berkata...

salam ziarah,

alamak,ada gambar hassan A.B...lama da tak baca tentang beliau...teringat tiba2...hmmm....