Jumaat, 19 Oktober 2012

Menjawab Syubuhat.

Syubuhat atau persoalan-persoalan yang ditimbulkan untuk memberi keraguan kepada Jamaah Muslimin.

(جذب جماهير)
Kita memang menyeru kepada "Tarikan Jumhur" disebabkan sentimen itu perlu untuk masyarakat tahu bahaya yang berlaku. Namun, orang yang membawa sentimen perlulah faham fikrah yang sohih. Sentimen diumpamakan pisau yang digunakan untuk masak-memasak atau disalahgunakan sebagai alat melakukan jenayah.



(Tidak mungkin Dapat ditahqiq)

Jawab: Sejarah Umat Islam terdahulu menjadi "rolemodel" perubahan untuk umat sekarang.

(Demokrasi)

Jawab: Demokrasi yang difahami akan membawa maslahat kepada umat. Orang Kafir menganggap pandangan paling ramai adalah pandangan yang paling betul. Umat Islam sepatutnya meletakkan Allah sebagai tujuan mereka. Oleh sebab itu, umat Islam kena menggunakan demokrasi sebagai wasilah bagi mendapatkan  (راي العام) pandangan umum.



(Mencampur adukkan Din dan Siyasah)

Jawab: Kita menganggap siasah itu sebahagian daripada Islam. Namun (تجرد) beransur-ansur dalam melaksanakan Islam itu menjadi keutamaan. Siasah bukanlah matlamat tetapi sebagai wasilah. Pemahaman siasah kena menjangkau lebih luas daripada blok kepartian semata-mata.

Pandangan politik saya setakat ini: Arus Liberal sangat merugikan umat Islam disebabkan majoriti umat Islam di Malaysia. Berbeza pula jika arus kebebasan dipraktikkan di negara majoriti bukan Islam.




Wallahua'lam.

Tiada ulasan: