Rabu, 6 Julai 2011

Jom Jalan2 Tawau

Mak saya pernah kata "Ada makcik tu cakap, Tawau syurga dunia, janganlah kita pergi tempat lain, sini barang-barangnya semua murah, biar gaji sikit, tapi mampu beli ikan, sebab ikan paling murah di Malaysia ada di Tawau!!!"


                                                                                                                                                                 



Tawau bermula dengan huruf arab, "TA" dan diakhiri juga dengan huruf arab, "WAU". Siapa yang datang Tawau, pasti akan mula jatuh hati dengan tempatnya. Kenapa tidak, masyarakatnya peramah, berani dan berterus terang. Sebagai anak tempatan, saya rasa bertuah dilahirkan di tanah ini, inilah tanah tempat bermain2, tempat jatuh, tempat menabur rasa cinta dan sewaktu dengannya. Sahabat nabi saw, bilal bin Rabah amat merindui Makkah, tempat kelahirannya sendiri, sewajarnya kita juga bersifat sedemikian.  Seorang Syeikh pernah berkata, cinta kepada Tanahair sebahagian daripada Iman, walaupun beliau menjelaskan, itu hanyalah kata2 yang baik walaupun tidak bersumberkan hadis Rasul, namun kita boleh mengambilnya sebagai satu tauladan.

Apabila musim perayaan bertandang seperti Hari raya puasa dan hari raya haji, wujudnya masyarakat yang saling ziarah menziarahi. Bukan sehari dua hari, tetapi berlanjutan sehingga hampir sebulan. Segelintir Masyarakatnya jenis tidak kisah sangat apa maksud "protokol". Apa yang saya perhatikan, seusai solat 2 hari raya, makmum berebut2 mendapatkan sang khatib untuk bersalaman dengannya tanpa menunggu sempatnya khatib itu turun daripada tempat khutbahnya. Ini tidak pernah saya perhatikan di tempat2 lain melainkan di Tawau.

                                                 

                                                

Masyarakatnya juga terkenal dengan sifat berani, sesuai dengan peribahasa, "berani kerana benar, takut kerana salah," tidak ada kiasan2 dalam percakapan, jika ada rasa tidak puas hati, biasanya terus dilepaskan pada waktu itu juga. Pernah ada satu kisah berlaku di Pasar Tawau, ketika peniaga menipu dengan mengurangkan harga timbangan, tanpa berlengah2, si pembeli yang berasa dirinya tertipu, terus sahaja mengeluarkan kata2 marahnya sehingga suaranya hampir didengari oleh semua orang di dalam pasar tersebut.

Masyarakatnya juga peramah, suka tolong menolong dan tidak berat mulut. Boleh diperhatikan di kaki2 lima, golongan Ibu2 berbual2, bergelak ketawa, (happy go lucky lah katakan) yang menunjukkan sikap positif dan tidak pasif dalam pergaulan. Rata2 masyarakat Tawau memang jenis yang tidak berat mulut, mudah dibawa berbual, mudah mesra dan sewaktu dengannya.

Dari segi agamanya, agama Islam merupakan agama yang paling besar pengaruhnya di daerah ini. Kedudukan stategiknya yang bersempadan dengan negara Indonesia, menjadikan rasa hidup beragama itu terus subur. Ramai juga kiyai2 atau pendakwah daripada negara seberang dijemput datang ke Tawau untuk memberi ceramah. Saya sendiri amat terkesan dengan perkembangan ini. Pernah satu masa dahulu, ada seorang yang berpangkat kiyai datang ke sebuah masjid untuk berkhutbah pada hari jumaat tanpa melihat teks. Wujud kesamaan dengan Negara Mesir apabila khatibnya juga tidak melihat teks ketika berkhutbah. Ini menjadikan Tawau tempat melahirkan bakat2 pemidato yang tidak kurang hebatnya. Baru2 ini, salah sebuah sekolah di daerah Tawau ini telah memenangi pertandingan forum peringkat kebangsaan antara sekolah2 menengah. Bukan sekali atau dua kali, tetapi sudah kerap kali sekolah di Tawau ini memenangi pertandingan tersebut. Barangkali kerana bahasa yang dibudayakan di Sabah itu sendiri yang berbahasa "baku" standard ditambah pula dengan masyarakat Tawau yang peramah menjadikan ianya realiti berada di pentas kebangsaan.


                             
                               

Dari segi dakwahnya, Tawau melahirkan banyak pendakwah2 bebas yang berkebolehan. Sebagai contohnya, terdapatnya Jemaah Tabligh, Parti Islam Semalaysia dan pendakwah2 daripada Indonesia yang menjadikan ianya unik dibandingkan dengan daerah2 lain yang terdapat Sabah. Saya menulis bukan membawa maksud saya taksub dengan tempat saya, mungkin banyak sahaja kebaikan2 di daerah lain  tetapi itulah yang saya perhatikan daripada kacamata anak watan yang lama mendiami Tawau. Dalam jemaah tabligh sendiri, antara perkumpulan yang paling ramai di Malaysia ada di Tawau. Dalam sebuah parti Islam pula, Tawau mendahului rasa keberagamaan diantara daerah2 lain dan suasananya itu dapat dirasai dengan adanya Persatuan Putera Puteri Islam Sabah (PERPPIS), Unit Amal dan lain yang aktif bergerak dalam berusaha membentuk perkaderan di kalangan para remaja.


                                                   
Masyarakat Islam Tawau terkenal dengan masyarakat yang suka berniaga. Ia mampu bersaing dengan suku2 kaum yang hebat khususnya kaum Cina daripada segi perniagaan. Wujudnya Bas Ekspress Sairah, ramainya para peniaga Muslim di Pasar2 dan lain2 membuktikan Tawau tidak ketinggalan daripada sudut perekonomian.

Apa yang dapat disimpulkan tentang Daerah Tawau:

(1) Untuk mewujudkan masyarakat Islam yang kuat, perlulah ada jati diri yang tinggi, tidak berasa terlalu rendah diri dan mampu membuat perubahan di tengah-tengah masyarakat. Sifat ini terdapat pada masyarakat Tawau yang berani dalam melaksanakan tindakan.

(2) Kepetahan dalam berkomunikasi amat penting untuk menarik masyarakat kepada Islam dalam memahamkan masyarakat tentang Ad-Din yang suci. Kebolehan itu seharusnya dihargai dan digunakan kearah kebaikan untuk melihat masyarakat terlibat dalam aktiviti2 bercorak Islam bagi melawan hedonisme dan Liberalisasi yang melanda masyarakat khususnya para remaja.

(3) Bidang perniagaan merupakan faktor penting kepada kemandirian dan keberkesanan sesebuah gerakan Islam. Lihatlah para sahabat salafusoleh seperti Abu Bakar R.A dan Abdurrahman bin Auf yang menginfakkan hartanya ke jalan Allah sehingga kita mampu menikmati Iman dan Islam sehingga sekarang. Kekayaan itu penting, tatapi iman yang hidup di hati2 para sahabat menggerakkan mereka berjuang di jalan Allah dengan harta dan segala kepunyaan.

                                                       

Moga tulisan yang sedikit ini ada kebaikannya, ameen. ^_^


















3 ulasan:

Pena Daie berkata...

macam best je Tawau..
bagus mahadir,nanti bawa aku pegi 'Ta Wau' ye..
Kelantan tetap paling best! hehe

Tanpa Nama berkata...

salam..sy bekerja di company event..bln 11 ni kami akan adakan program bercorak keislaman yg bertujuan mendidik rakyat tidak kira umur.jadi..saudara boleh tak beri sedikit pendapat tentang aktiviti yang menarik memandangkan budaya di sabah berlainan dengan di semenanjung

Mahadir Amboala berkata...

Tanpa Nama: wslm, ana tak pasti artikel ni boleh membantu anda.http://ms.wikipedia.org/wiki/Tawau